السبت، 17 يناير 2009

في كده !!


هو في كده !!!!!!!!



فشلت في النوم لمجرد جرأتي في التفكير في هجر صفحتي البيضاء ..المحببة جدا

الشاهدة على الكلمات الأصدق مني

لحظات الهزيمة المعلنة .. و الألم ..

لحظات القوة .. الوقوف .. العودة ..

المحاولات ..





قبل ساعات كتبت :





" قبل حوالي عشر شهور ..
كنت أفتح مع كلماتي الأولى في ( مبهورة ) بابا على الصدق المفتقد في الحياة دائما أبدا
بوضوح شديد مع نفسي
كنت أعرف أني آتيها .. في ثوبي الحقيقي .. و بوجهي العار تماما من الأقنعة ..آتيها ..
لوجه البوح لا أكثر ..
لم أدعي يوما براعة الكتابة ..
لم تكن لي حلما .. و لن تصبح أيضا .
لم يلتفت الكثيرين لأن آية في الواقع " مش هنا "
في حين ظلمها التفات البعض ..
أصبحت أتوارى هنا خلف جدرانا كثيرة ..
و لا أعرف لذلك سبب..
.....
كنت أرى في كلماتي على صفحتها ما أسمع وحدي صداه في صدري ..
أعترف بتورية .. بما أخجل بالبوح به في مرآتي ..
و ألفق قصص ... حقيقية !!
أنا بطلتها .. كلها ..
.....
بسذاجة ( ما ) ..
تعاملت مع الصدق على أنه ( ممكن ) ( جدا )
و أن وقت قصير أو طويل من التدريب يلزمني لأتحرر من القوالب اللاتشبهني في عقول المحيطين
غاية أمانيّ كانت أن أتحرر من التخفي مني أمامهم ..
و لا أبالي ..
........
قبضة ما صارت تلازم دخولي للمكان هنا ..
قبضة مجازها ...
أن كل ما تاقت نفسك للاقتراب منه ...تجربته .. قد عرفت الآن أنه في بعده أحلى و أروع و أنقى و أصفى ..
و ربما أصدق ..
....
يبدو أن ليس مكتوبا لآية أن تكون " هنا " ..
سأبحث عنها في مكان آخر ..
أكثر واقعية ربما
أعلم الآن يقينا أن أحلامي تستحق مني أن ألفقها سرا ..
لأن البعض لا يعرف
أن للأحلام الهشة ... حياة واحدة ..فقط. "




.........





عيلة ... كالعاااااااااااااااااااااااااااااااادة

و رجعت في كلامي



....



لماذا أتحمل حنينا آخر .. لصفحة تعني لي الكثير ..



للدنيا مزاحها الأسخف في بعث الحنين فينا ..

الحنين المستحيل ...



هسخف على نفسي ليه ؟؟؟



شكر مقدم للتعليقات اللي عارفاها

اللي هتدخل تقولي يا مجنونة

و تطلع

:))







هناك 5 تعليقات:

بسمة ولكن.. يقول...

طيب يا مجنوووووووونه

بس مش هطلع الا لما احذرك ان تمسى مبهوره بسوء
المكان ده انا بحبه
ومش طالبه حنين عليه كمان
كفايه الغايبين
مش هنزايد على نفسنا ونقرفها

عصبتينى

إبـراهيم ... يقول...

أنا مبسووووط قوي


و بشكرك على العدول عن القرار ده ....


ويارب تفضلي ... آيـة كده على طووول


يا آيـة

غير معرف يقول...

وده بقى ان شاء الله خطاب الانتحار اللى كنتى كاتباه...
ماكنتش هاستغرب لو تلاه محادثة تليفونية تخبرنى انك.......
نطيتى من شرفة منزلكم الواسعة
او نمتى فى المسبح الباااارد اياه
بجد الف سلامة عليكى
بس مش هاقوللك يا مجنونة واطلع..دى قديمة!!
هاقوللك


وحشتينى اوى
واطلع

الحلم العربي يقول...

الحمد لله
هو ايه حكايتكو كل ما نرجع واحد التاني يشاور عقله
لا اعقلي يا آية
انا حاسة بيكي و الله بيجيلى الإحساس ده بردو لكن بردو ما بيتجاوزش الساعة

ريحانة يقول...

فاتنى كثيرا جدا عندما غبت عن هذة الصفحة


دمتى مبهرة
وجميلة

 

أوركــــيد أبيض Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino