السبت، 2 مايو 2009

سوداوية


اكتفيت بهذا القدر ..

تصر الدنيا على معاندتي و السخرية مني و إيذائي ..

حتى رغم كل هذه اللامبالاة التي أحيا بها ..

و تصر على الإعراض عني .. مع بساطة طلباتي فيها .. و منها


ربما لو تعاملت معها بندية تحمل الكثير من الوقاحة و البذاءة لكنت بذلك أقدر على صدها عني .. ندا بند اذا .. و اذا كنت وقحة و مؤذية .. فأنا أيضا .. و اذا كنت بخيلة و بكل هذا الغرور .. فلن أقل عنك ..


سأتعمد أن أمارس كل أنماط المشاعر السوداء و أجربها حتى أتقنها و أبرع فيها ..

لن أغبط و سأحسد مباشرة ..

لن يسلم مني (عم سلامة ) البواب الذي يستطيع أن يجلس و دزوجته دنيا و ابنهما بين أخضر البرسيم تحت الشجرة المقابلة ، يستطيعان هذا بكل بساطة ، و لا يخشون عفرة على ملابسهم و لا نظرة الجيران لهم .. لا يخشون شيئا ..

أما ساكني الأبراج أمامهم فيحسبون لعبور المائة متر هذه ألف حساب .. ثم يكتفون بالمشاهدة من أعلى .. سأحقد عليك يا سلامة و أكرهك أنت و دنيا و محمد.

و سأحقد على كل الأطفال الذين يأتي لهم آبائهم مساء بشوكولاتة أو آيس كريم

لن أسمح لأختي بعد الآن باستعارة طرحة مني أو خاتم ، و سأنغص يومها اذا اكتشفت عندما استيقظ أنها اقترضت حذائي .

لن أتصل بأي ممن يرسل لي " كلمني شكرا " ، و لن أشحن كارت بـ "10" قبل أن أسافر لأصبح على البعض في الطريق .

لن أهتم أبداااا بشحن الموبيل و لن أعبأ بصفارة battery low

لن أرد على الموبيل في المرة الأولى .. و لا الثانية حتى

و لن أرد على الرسائل في التو .. بعد ساعات أو أيام ربما .

لن أنادي على أمي بسذاجة عندما تقترب العصافير لتأكل من طبق الحبوب الذي وضعته منذ أيام في شرفتنا

" مااااااااااااامااااااااااااا تعالي بصي على العصافير و هي بتاكل من عندنا "

و لن أترك لها بعد الآن أكلا في الشرفة لأشاهدها و هي تأكل .

لن أشرب راني ( أبو حبيبات جاية ده ) بعد الآن لأني أعتبره مشروب البهجة .. التي لن أنتظرها و لن أمنحها بعد اليوم

و لن أشتري منه عندما آتي لزيارتِــك.

لن ألقي السلام على بائع الورد عند الأورمان و أنا أمر من هناك ، و لن أستوقفني لأشاهده ينسق البوكيهات الجديدة ، و لن أفاصله في ثمن الوردة البلدي الحمراء .. لأني لن أشتري ورد بعد الآن .. لي أو لغيري .

سأتعمد أن أعطي سائق التاكسي بعد أن أنزل أمام البيت جنيهين من الفضة ، و أقف حتى أسمعه يعترض بشدة طالبا إياهم من الورق ، لأجد مبررا لطيفا للصراخ به ، أسير بعدها غير عابئة بسخطه علي ، فرحة بأني لم أعطه الورقات التي معي .

لن أساعد هؤلاء السيدات اللاتي يسافرن و معهن حمولات كثيرة و كبيرة ، و لن اعرض على إحداهن أن أحمل عنها شيئا على رجلي ، أو تحتهما ، و سأتبرم و أتضايق منهن علنا .

و سأجد فرصة عظيمة للصراخ اذا أشعل أحدهم سيجارته في الطريق ، و سأحول الموقف لدراما مبالغ فيها ، بدلا م الاكتفاء بطلب مهذب رقيق أن يتخلص منها بسرعة .. لا لا .. لا مزيد من الأدب أو الرقة .


سأنهر مروة الصغيرة التي تبيع المناديل على باب الجامعة اذا ما أتت لتصحبني كما العادة من الباب و حتي ميكروباص الجيزة ، و لن أبتسم لها و لن أداعبها و لن أتركها تمنحني هذه الوصلة من السهاري عن نجاتها بأعجوبة من الوقوع من الاتوبيس و هي تبيع المناديل .

سأزم شفتي و أستاء .. و لن أضحك أو أبادلها ألحديث .

و عم عشري أيضا ، لن أتركه يعيد كما كل يوم وصايته علي و إيصالي للميكروباص في الموقف ، و لن أسمح له باختيار مكان مناسب لي بعيد عن الشمس ، و لن أقابله بابتسامة ، و سأتجهم و أقول له ببرود بأني " عارفة المكان و هعرف اتصرف لوحدي .. لاني مش عيلة صغيرة ".

لن أقضي ربع ساعة أو أكثر محدقة في رسالة ناعمة و دافئة تصبح علي بابسامة ساذجة .. و سأغلقها بعد أن أقراها بسرعة ، و لن أرد بمثلها ، و سأقول " ناس فاضية و رايقة "


لن أستقبل الوردات على الماسنجر ، و لن أردها بمثلها و لا بابتسامات حتى ..


لن أسمع نجاة و لا أم كلثوم و لا عبد الوهاب و لا علي الحجار و لا فيروز و لا منير ..

و لا فضل شاكر بالطبع و لا إليسا ..

و سأبحث لهم عن بدائل تليق بالمرحلة ..


و لن أسمح لأحد باستعارة شئ من رواياتي أو كتبي ، و لن أرسل المحاضرات التي عرضتها خلال الكورسات بمراجعها إلى زملائي عبر بريدهم الإلكتروني كما كنت أفعل تطوعا .

و سأتجاهل إلحاحهم علي في أن أحضرها معي المرة القادمة .

لن أساعد دينا في مادة تصميم البحوث بعد الآن ، و سأخبرها باستهتار أن المادة بسيطة ، و أنها بقليل من التركيز ستنجز الأمر كله .




لن أبالغ في السؤال على من يغيب ، ربما (اوفلايناية ) على الأكثر .. و لن أنتظر ردا عليها ، على الرغم من أني سأعلن ثورتي و غضبي اذا تأخر هذا الرد .


الذين يختارون الصمت بينما يعلمون احتياجي المميت لأصواتهم .. لن أعاتبهم و لن أسألهم الحديث بعد الآن .. و سأصمت أيضا و أعدهم بأن لدي لهم ما يكفي لندمهم .. وزيادة .. و زيادة .. و زيادة ..


و الذين لا يأبهون كثيرا عندما يغيبون لأنهم يعرفون أين سيجدونني اذا احتاجو إلي ..

لن أصبح عند ظن أحد بعد الآن .. و لا حيث تمنى او توقع .


و الذين يأتون إلى هنا .. لن تصبح الصفحة بيضاء بعد الآن و لا صاحبتها كذلك ..

و على من يبحث عن شئ من الدفء بين الكلمات ، أو مشاعر بألوان قوس قزح .. أن يبحث في مكان آخر

لن أترك مساحات داخلي سوى للمشاعر السوداء .. و الأفكار السوداء ..

و سأركز طاقتي و مجهودي كاملين على الحقد و الحسد و الكره و الإيذاء الانتقام .


لعل الأمر يجدي الآن معك نفعا يا دنيا .


********


مخاصمة الدنيا لحد ما تصالحني

:(


هناك 29 تعليقًا:

غير معرف يقول...

يعنى مفيش شمس خلاص؟؟
كله شتاء
انتى مش مقدر ة نعمة ربنا عليكى
ولا موهبتك..
ياقطعة السكر

العنكبوت النونو يقول...

ايه يا اية
:(
مالك يا قلبي


اخر واحدة تعرف تنصحعن السعادة والاكتئاب انا
وعارفة انك مش محتاجة نصيحة
بس عارفة كمان

ممكن تعاندي مع الدنيا برة
وتدي الاسود لسواد الناس

وللي مش مقدرين القوس قزح
انما القوس قزح لازم تخبيه معاكي وجواكي
عشان لو نسيتيه
لو ضاع منك
ماحدش في الكون هيعرف يرجعهولك
ويوم ما المطرة تمطر وتتملي الدنيا اخضر وعيال بتلعب بقوس قزح بعد المطرة مش هتلاقي عندك واحد تقسميه معاهم

خبي الفرحة عشان هي قليلة
لكن اوعي تخاصميها لحسن تنساكي
على رأي الانونومس اللي فوق
يا قطعة السكر
:)

الحلم العربي يقول...

مش هتعرفي
:P:P:P
ههههههههه
اللى لحق السوداوية لحقها من زمان يا أيوتة
خليكي على طبيعتك لكن ما تسمحيش للدنيا تجرحك
و عمنا صلاح جاهين قالك :"هي كده ما تنولش منها الأمل غير بعد صد و رد و وجاع مخاض "

toto يقول...

وانا مالي بس انا ايه اللي دخلني ف الموضوع وهتنغصي عليا حياتي ..
ده انا حتى كنت هلبس الطقم الموف انهاردة وسبته عشان خاطرك ...
كل ده عشان معزمتش على الشيك امبارح عموما يا ستي ولا تزعلي انا برده هستنى اما ترجعي واجيبهولك ....

وبعدين ذنبها ايه الناس اللي متعرفيهاش .. ده انا حتى اتعلمت منك اني ابتسم في وش الناس الذين لا اعرفهم فهذه الابتسامات لها مذاق خاص وتبعث في يومي الدفء والسعادة وقد استمر على هذه الابتسامة لساعات لا تغيب عن خاطري

الدنيا ربما تكون في حاجة الى التعامل معها بندية كما تقولين .. ولكن ليس الناس .. فهناك فرق

نعكشة يقول...

بصي أنا معرفكيش
ومتعرفينيش
وأول مرة آجي هنا أصلا
ربما النت يفصل ولا يحصل أي حاجة و تتوه مدونتك مني و معرفكيش بعدها

بس اللي عايزة أقوله

إنك مبتعمليش الخير عشان مستنية الدنيا تديكي الخير

الواحد بيعمل الخير عشان هوه كدة
عشان لما بيعمل الخير بيبقى جواه راضي و مبسوط
عشان لما بيعمل الخير بيمسك باستيكة ولو حتة صغيرة من السواء اللي بيخلي عيشته زي الهباب

مش بيقول لربنا أنا عملت الخير أهوه عوضني بقة يا رب
مش هعمل الخير لو الدنيا معاملتنيش حلو

يا سلام

عارفة

لما تعملي الخير و تقولي وانتي بتضحكي أنا مش مستنياكي يا دنيا تديني بالمثل

ولو عاملتك وحش اضحكي عليها اكتر و قولي أنا عملته لنفسي و عشان بحب ربنا

أنا هبقى احسن من إني أعامل الناس بالمثل

هعاملهم بمبدأ حب لأخيك ما تحب لنفسك

حتى لو هما محبوليش ما يحبون لأنفسهم

انا مش كدة قوي
ومش طيبة قوي كدة
بس نفسي أكون

انا شايفاكي من جوة حلوة

متحاوليش تخلي الشيطان او قرينك السوء يأثر عليكي و يحاول يلون في صفحتك بالأسود

خليكي أنتي اقوي منه

ربنا يكرمك و يكرمنا

و يهديني

سلام عليكِ

تسنيم يقول...

وفاكراها بالشكل ده هتصالحك... دا إنتي تبقي عبيطة أوووي ( بنفس لهجة رشدي أباظة في فيلم صغيرة ع الحب)



هكذا هي الدنيا لا تتوقف وتراجع نفسها من أجــل أحــد .. فهي لديها الكثيرين ممن تعمل على إيذائهم.. فإن كنت ستتوقفين لتتقوقعي على نفســك وتبددين طاقتك على مشاعر سلبية يجيدها البعض باحترافية عالية.... فـ طظ فيكي واتفلقي فالدنيا لا ترضخ لليّ الأذرع وعن تجربة...


حقدك على عم سلامة لن يمنعه من الوقوف على عتبات البهجة بل سيزيدك غما وهم ... عبوسك في وجه عشري لن يمنعه من الحوقلة والدعــاء على من عكر مزاجك ومعاودة الكرة حين يراكي في المرة القادمة... بس مروة الصغيرة هتكسري بخاطرها واللي عايز ربنا يجبر بخاطره هو كمان لازم يطيب خاطر حــد


بالنسبة للرسائل الصباحية... يُسعدني ردك علي دائمـا ولكني أرسلها دوما من أجل زرع ابتسامة على شفتيكي ولن أتوقف


وسيبك انتي... مطرح ما ترسى دقلها


:)

بسمة ولكن.. يقول...

اللللللللللللله
ده احنا غيرنا الوتيرة خاااااااااالص
انا استلمت 8 فرد شباشب من فوق تقريبا كده ان لم تزد
...سوداوية سوداوية ياستى مش مشكلة
انا بموت ف الغوامق
وهنضطر نستحملك مشكورين
.
.
بس مبهورة هتفضل مبهورة
مصقلة هى جيدا يابنيتى
ولستِ منها فى شئ

غير معرف يقول...

على فكرة ماينفعش تتعاملى بندية مع الدنيا
لأنها دنــيــــا
دنيا أوى
وانتى أعلى بكتير
غصب عنك ربنا خلقك كده
شوفى حاجة تستاهل تعانديها
لكن ماتعانديش فطرتك وطبيعتك
وحشتينى جدا

ط يقول...

أعشق لحظات الضعف الإنساني
لأنها تثبت أننا بشر
لنا طاقة احتمال
وأحيانا
نضعف أو نحس بضعفنا
لكننا نعود بفضله
وفضلهم !

متهيألي صعب تعملي الحاجات الشريرة دي

منتظر رسالة الصلح
ط

مواطن مصري يقول...

بج رائعة بس اية الشر دة كلو ولا توفيق الدقن

:))

طيب اانا الدنيا هي الي مخصماني


لازم نكسر الروتين و نحرر عقلنا و زي ما مورفيوس قال
free your mind

blue-wave يقول...

يا ساتر؟
ليه كل دا؟؟؟؟
عموما ربنا معاكى

إبـراهيم ... يقول...

يا غلااوية يا سوداوية، يا عسوووولة إنتي
أراهن إنك مش هتعرفي ياااا آيـــة، وهترجعي تعيطي لنا تاني هنا، وتقولي مابعرفش :) ......
أنا لو معرفكيش، كنت أقول ده (طقم حنيِّة) عشان الناس تدخل تطبطب ...
((وش مطلع لسانه وبيعمل لك كده بعنينه))
بس إنتي ملكيش في الجو ده ....

هوني عليكي بيكي ...مفيش أحلى منها
أسأليني أنــــــــــــا

MaNoO يقول...

خديها كلمة من واحد خاصم الدنيا سنتين هتندمى لو عملتى كدا
مش مصدقة والله العظيم انا فضلت سنتين اعمل اللى انتى بتقوليه دا كله مع اختلاف المواقف طبعاودا لأنى كنت زعلان من الدنيا برده
بس اكتشفت فى الأخر ان السعادة مش فى الدنيا ولا فى مصالحتى ليها لانها غلبانة زينا بالضبط بتمشى وتتوجه حسب الظروف

السعادة جوانا احنا بتيجى من خير بنعمله بتيجى من اصرار اننا نبقى سعداء عارفة يااية انتى من جواكى حلوة جدا جدا طيب ايه اللى يخلينى اقولك كدا وانا واحد مثلا معرفكيش الا عن طريق شوية كتابات لكن اللى تفكر فى التغيير دا تبقى حلوة من جواها
وعشان كدا بقولهالك مش هتقدرى تعملى كدا
مش هتقدرى
مش هتقدرى
مش هتقدرى
لان بكل بساطة الأساس عندك غير كدا
كل اللى ممكن تعمليه شوية حاجات ترضى بيهم خصامك للدنيا زى مابتقولى
انما فى الاول والاخر هتفضلى زى ماانتى الخير جواكى والحب دا لكل اللى بتشوفيهم كل يوم جواكى
فكرى كويس وقررى تبقى سعيدة وأول اما تاخدى القرار ابدأى فى تنفيذه
تحياتى
مااااااااانوووو

No Name يقول...

ya tra a5dty balek en nafs 7roof donya heya nedya
bas mesh hwa da elly matlob 3ashan ne3eesh
we badel ma testany eldanoya tegy le7ad 3andek
e3ndy ma3aha we ro7elha enty

rabena m3aky we y2weeky 3ala nafsek

Muhammad يقول...

لن أخبرك أن البوست مدهش، و لن أخبرك أنه قد أجبرني على إنهائه رغم ضيق الوقت، و لن أخبرك عن كَمِّ البهجة (الفنية) التي منحنيها. لن أخبرك عن خفة دمك النافذة رغم طبيعة البوست، و لن أخبرك عن امتناني لك. لن أخبركِ بأيٍّ من هذا، اتباعًا لقرارك الجديد
:)

العنكبوت النونو يقول...

افهم من اللون انك صالحتينا؟
:)

كرانيش يقول...

انا مش هنصحك ولا هقولك متعمليش ايه وتعملى ايه
لانك زى ماانتى كاتبه
مانتيش صغيره وعارفه انتى بتعملى ايه
لكن اللى هقوله
ان حد كان بيعمل عكس الحاجات دى تماما مش هيقدر خالص يعمل كل اللى انتى كتباه ده
استحااااااااله
وتحدى

اما بقه بالنسبه للادبيه المكتوب بيها البوست فاقدر اقولك انا بهنيكى عليه
بجد البوست مكتوب بشكل هايل جدا
وباسلوب اجبرنى اكمله رغم طوله

تحياتى

تــسنيـم يقول...

بت يا يوتــا عمك فركيكو _ إحـم وعمي أنا كمان طبعــا_ سايب تعليق عندك يا سعدك يا هناكي.. كده الدنيا صالحتك على فكرة


منور يا كبيييييير

عمرو يقول...

المشكلة إنك ضربتي الدنيا ألف صرمة وسيبتينا نتساءل ليه؟ إيه اللي حصل عشان ده كله؟ هي صحيح مش حلوة قوي, وبتعند معانا بس مش للدرجة دي. ألف سلامة عليكي من السوداوية يا آية. ما تقريش تاني مرارة روح على الأقل لمدة سنةعشان انتي شكلك مش ناقصة اكتئاب
:)

آيــة يقول...

مرديتش كل ده .. عشان بصراحة مش عارفة يترد عليكم ازاي يعني ..
انا الحمد لله كويسة . نوعا ما ، غير اني فشلت في السوداوية تماما جدا .. بحاول اكون كويسة .. بحاول

******

غير معرف :
انتي بتقولي قطعة السكر دي عشان تغريني و ارجع في كلامي صح ؟
انسي

*****

نونو :
الفرحة قليلة فعلا .. بس لما تيجي مش هعرف اخبيها و لا هينفع بردو .. ان مكانتش تتقسم مع الارض كلها .. ميبقالهاش طعم ..و بعدين انا مخاصمة الدنيا .. مش الفرحة
انا مستنية الفحرة هي اللي تصالحني ع الدنيا :)
دعواتك .. و راجعوا نفسكم يا جماعة في موضع قطعة السكر ده عشان مش لايق علي :)

********

آية الجميلة :
انتي بتغيظيني صح ؟؟؟ غيظتيني فعلاااااا ،، يعني ايه خلصت و مش هلحقلي دور ؟؟
و بعدين ما احنا مقضينها صد و رد و وجاع و مخاض اهوه .. يارب نخلص منها على خير يا أيوتة بقى .. يارب

********

توووتوووو :
حظك ان الشيك وصل قبل ما ارد ع الكومنتات .. كان زمان متسيحلك هنا :))
الناس اللي معرفهاش ذنبها انها مش هيكون لها حق تلومني او تعاتبني .. كاني الغريب في الارض الغريبة مثلا
معاكي حق في اني ازعل م الدنيا مش الناس .. بس ما هي الدنيا دي لو راااااااجل .. كنت اديته على دمااااغه
سيبك من كلامي اليومين دول ... بكرة يطلعوا في الغسيل :)

آيــة يقول...

نعكشة :
:))
فرحانة بتعليقك اوي .. و متعرفيش فرق معايا ازاي .. و مستغربة انك لما اول مرة تيجي هنا .. تقريني سوداوية ..
غريبة اوي تدابير الحياة دي ..
صدقت في كل كلمة .. لأبعد مدى ..


*********

تاسو :
:)
انا قلتلك اني دمعت هنا و انا اقرأ كلماتك للمرة الأولى .. و قلتلك ان لو مكانش كلامك كده .. كده ..
كان هيبقى في حوار تاني خالص
ممتنة لوجودك .. و لانك عند ظني بك حبيبتي
:)


************

بسمــــــــــــــــــــــــــــــــــة :
ماشية معاكي الوتيرة الجديدة دي ؟؟
هيطلع على عنيكي يا ستو .. و يا اختي مشكورة متستحملينيش ..بدل المن و الأذى ده
ماليش فيه :)
بس بجد بجد .. ايه موضوع الشباشب ده ؟؟
يا فضحاني ..
على فكرة .. أنا و مبهورة واحد ..أنا منها و هي مني .. و أنت كمان :)

***********

غير معرف :
وحشتيني أكتر مما يخطر ببالك .
عارفة العند ده ايه .. زي ما يكون إجراء دفاعي .. عشان متأذيش أكتر ..
و حاجة تستاهل زي ايه يعني ؟؟

آيــة يقول...

ط :
مدينة لك بأنك أكثر من فهم ما عنيت .. تماما تماما كما عنيت ..
هي لحظة من لحظات الضعف الإنساني ..
لا تعني أني سأمارس السوداوية تماما .. بقدر ما تبوح بضعفي و فشلي في احتمال المزيد ..
نعــــم ، نعود بفضله ،، و أفضالهم الكثيرة ..
معرفتش ابقى شريرة بصاحة زي ماقلت .. بس لسه مستنية اتصالح ..
انا كمان هستنى اكتب رسالة الصلح ..
أشكرك بشدة :)

**************

مواطن مصري :
و هي مصالحة مين بس ؟؟ و هو الشر ده هيطلع غير عشان الخصام اللي بيننا
انا قلت يمكن لما نقضيها شر بشر ... تحترم نديتنا .. و تحترم نفسها ..
مش باين .. ربنا يصلح الحال يارب
تحيتي :)

***********

د.عمرو :
يااااااارب

**********

إبراهيم :
أولا انا مش عسوووولة ، ثانيا هعرف ، ثالثا مش بعيط لحد و محدش له دعوة بي اصلا ..، و راااابعا انت فعلا متعرفنيش ..
و خامسا .. طيب .. ههون علي بي .. بس من غير ما اسألك .

***********

مانو :
حتى انت بتقولي مش هتقدري !!!
اشمعنى كلكم واثقين كده و انا الوحيدة اللي كانت بتقول هعرف يعني ؟؟
عايزة اخد القرار .. بس حاجة واقفة بيني و بينه
لا بجد .. حاسة اني مقموصة جامد .. جامد اوي ..
و القرار مش نافع يتاخد دلوقتي .. يمكن قريب .. يارب
:)

آيــة يقول...

no name :
هو غير اني ملاحظة ان حظك بيجيبك هنا في نوبات الاكتئاب يعني
تفتكر هي المشكلة انا اللي اروحلها و لا هي اللي تجيلي .. دي أزمة عند أزلية ..
و خناقة ..مباينش فيها مصالحة
يارب .. دعواتكم بقى من هناك ده :)

********

محمد :
:)
و أنا بدوري لن أمتن لتعليقك ، و لن أخبرك مقدار ما ترك في من الابتسام ، و لن أطلعك على فرحتي لأنك أول من احترم قراري ، و لم أندهش من إعجابك ببوست سوداوي أصلا ، لن أخبرك بأي من هذا .. عشان قال ايه القرار الجديد
:))
سؤال مهم حتى لو بدا ساذج .. هو حضرتك فركيكو اللي تسنيم بترحب بيه و بتقولي ان الدنيا صالحتني بكومنته ؟؟
:)

*******

نونو :
تفهمي من اللون اني مكنتش طايقة ادخل المدونة و لونها اسود لاني بكره الاسود ، و قلت انا اخنق نفسي عشان مين و ايه يعني .. و رجعت ابيضها
أما أبيضي .. فأتفاهم معه ..
دعواااااتك .


*********

كرانيش :
و القطنة مبتكدبش صح ؟ :)
المشكلة ان الحاجات دي مطلعتش بالسهولة اللي كنت متخيلاها ..
و المشكلة كمان .. ان زي ما قالتلي واحدة صاحبتي .. الحاجات دي مينفعش نقرر نعملها فنعملها ..
ان مكانتش طالعة م القلب كده .. متنفعش ..
أحب مرورك :)

**********

تسنيم :
غير اني قعدت ربع ساعة ادور على فركيكو يعني لحد ما قلت اكيد اكيد اكيد هو محمد ..
بس مش مكتوب جنب الكومنت ان ده عربون الصلح يعني ..:)

منورين انتو الاتنين و الله
:)

**********

عمرو :
عارف لما عيل ميعرفش يلعب بلعبة و يتعب و تحسسه انه فاشل و مش معاه كتالوج لها و لا تعلميات ..
لا بيستمتع بالعب ، و لا بيكتشف ، و بتبوووظ منه كمان ..
ممكن يحس ان اللعبة بتكرهه و متأمرة عليه .. يقوم مكسرها
اهو انا الدنيا عاملة معايا زي اللعبة دي مع العيل .. و انا قال هكسرها..
ازمة الاختيارات الأخرى ...مش فاهمة اختياراتي مبتمشيش ابدا لييييه بس !
بلاش فضايح بقى
الله يسلمك .. و يراضيك يا عمرو
و بخصوص مرارة روح .. بتوزعني يعني و لا ايه ؟؟
اروح براحتي لو سمحت .. في مانع ؟

عمرو يقول...

طبعاً يا آية انتي تشرفيني في أي وقت
على فكرة أنا هاكتب حاجة عن اختيارات الحياة دي.. ليا شهر عايز أكتب في الموضوع ده
:)
شكراً على الدعوة
ربنا يسعد دنيتك بكل خير

Dr Ahmed Said@Black Armor يقول...

يااااه
ايه كمية الزعل اللى جواكى دى
على فكرة دا مش سواد دا بياض ناصع واضح اصلا انك مش بتعرفى تعملى اى حاجة من اللى قلتى عليهم زى الحسد والحقد والحاجات دى وعلشان كدة هايكون صعب عليكى تتقمصى الشخصية دى
هامر عليكى تانى ان شاء الله تكون الازمة عدت والسما رجعت صافية تانى

Aml Ghonaim يقول...

نت هدخل أقول : وها تقدري ؟
لقيت الناس كلها مراهنة على قدم قدرتك ؟
باينك ضعيفة يايوية ومش أد قراراتك ؟!!!!!!
والظاهر أكتر ان الموضوع ده مشهور عنك ..
أو يمكن إنك طيووووووبة خااالص ( وبرضه الناس كلها عارفة كده )
فتقريبا مالكيش حل الا انك تجربيلك أسبوع سوداوية وشوفي يمكن تنفع ونجربها بعدك ؟
ولا رأيك إيه ؟
أسبوع واحد .. ماشي ؟

Muhammad يقول...

تسنيم/ مش عارف اشكرك على ايه و الا ايه! على التشريد الدولي اللي عاملاهولي و الا على المجاملة و الا على الاهم من كل ده: وجودك المبهج داخل الصورة. عموما نبقى نصفي حساباتنا دي عندك او عندي، و قبل كل ده شكرًا بجد

آية

الموضوع مش مستاهل ربع ساعة بحالها يعني. أمال لو زارك حد مهم شويتين بأه. هي بس اختنا تسنيم - لها الشكر - بتبالغ شويتين تلاتة اربعة

عموما اعتبري التعليق عربون صداقة، و خلِّ عربون الصلح مع الدنيا للدنيا، فلست أهلا لأن أكون مبعوثها إليكِ

خالص الود

آيــة يقول...

مرو :
ممتنة لكتابتك عن الاختيارات ..امتنان أعجز عن وصفه ..
يارب .. و انت كمان :)

****

د.أحمد :
تصور فعلا اكتشفت ان الحاجات دي مش بسهولة ما كنت متوقعة ..
يارب يا دكتور الما تصفى بقى !

*****

أموووولة :
:)
المسألة مش ضعف ، و لا طيبة ..
هي لها علاقة بأن الحاجات دي مش مسألة قرارات يمكن ..
ان مكانتش طالعة من جووووه اوي متنفعش ...
و احنا يا أمولة مش فاضللنا غير اللي جوه اصلا ..
جاري تجربة السوداوية .. و نخبركم بالنتائج ان شاء الله :)
وحشتيني

*****

محمد :
ربع ساعة ده من جهلي يا فندم ..نأسف و الله و نعتذر ..
آخر مرة و مش هتتكرر ..
و بعدين تسنيم بنفسها دخلت ترحب و قالت انك حد مهم .. يبقى مهم طبعا .
لا تبخس نفسك حقها .. :)
أنا من تشكر تسنيم ..و تشكرك بالطبع.. و أدين لكما ببهجة تركتماها في المكان .

تــسنيـم يقول...

ده با عتبار إننا كنا داخلين نسلي سعادتك مش كده .. لأ حضرتك إحنا كنا داخلين نقطمك ونقرص ودنك


P:

 

أوركــــيد أبيض Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino