الاثنين، 11 مايو 2009

بسمتي


لأن الله أقرب إلينا مما نتخيل ، و ألطف بنا مما نرجو ، و أحن علينا مما ننتظر .. فإن بسمتي .. هي أحد طبطبات السماء التي بعثت إلى و لم أطلبها أو أتوقعها أو أنتظرها ..
تعرف أحدنا الأخرى منذ 7 سنوات تقريبا فأميرة تفاصيلي حلقة الوصل بيننا و حمامة الحياة .. غير أن عمر وجودنا الحقيقي لا يتجاوز الـ 6 شهور.
كيف يا بسمتي تخترقين روحي في هذا الزمن القياسي ؟
حتى هذه اللحظة .. ما تعرفه أحدنا عن الأخرى بالسمع يفوق ربما ما لمسته منها واقعا حيا ...
تزعم أنها تستند علي .. و أعض شفتي و أخفي عنها أني أتمتم بعدها سرا
" أنا من تتكأ عليك بسمتي بقسوة "

لم تكن تدري أيا منا أن مقالات أحمد الدريني التي اعتدت أنا على قصها من الدستور قبل سنوات و الاحتفاظ بها ، و مدونته التي عرفت هي الطريق إليها بعدي بشهور .. ستصبح الوجبة الأساسية على مائدة حوارنا .. في وقت كان يرى فيه هذا النمط من القراءة و كل ما يشبهه في محيطي تسمم ثقافي ، و في محيطها من محرمات أطراف الحديث .
مدونته كانت حيث عثرت على أول خيوطها على (بلوجر) ... و أرشدتها لخيوطي البيضاء هنا .هل يجوز لي أن أقتبس منه و من جميل بن معمر فأقول أن أول ما قاد المودة بيننا .. الدريني في رواية أخرى !

أبدأ مؤخرا جدا في إدراك تفاصيل متهالكة القدم تقودنا لتلك اللحظات التي تحتل بسمتي فيها المساحات الأكبر مني .أتذكر حكايات متفردتي القديمة عنها و أندهش من ترتيبات القدر التي جعلتها تتسلل إلي دون أن أشعر عبر صفحتي البيضاء أولا ثم (ماسنجر الياهو ) .. لتصبح في هذه اللحظات أحد محاور الارتكاز الهامة في حياتي ..فكرة غياب طيفها لأيام تعكر صفوي الذي صار عزيزا .

تصر بسمتي أني " مش شايفة نفسي صح " ، وتزعم أنها ستغير الكثير من عاداتي التي لا تحبها ، و أرد بـ " انتي فاكرة هتربيني يعني .. جاية متأخرة"
تعرفين بسمتي .. رغم أني وددت لو كنتِ معي صانعة لذكريات طفولتي و مراهقتي .. أشعر بامتنان للقدر الذي و إن ظننا أنه تأخر بك عليّ .. إلا أنه أدخرنا للوقت المناسب .

نتبادل الأدوار ، أجدني تلك المتفائلة المتحمسة الشقية و قتما يحاول اليأس النيل من مشاعرها تلك المرهفة الرقيقة ، و أجدها تنحي جانبا كل إحباطاتها لتريني شمعات بنهاية الطريق بابتسامتها الرائعة.

عندما أدير رأسي لأبحث عن ما يشد ظهري ، يسندني ، يمنحني رغبة في المواصلة أو اغتصاب الحياة و اقتناص الابتسامة ، أجد في هذه الأرض بسمة .. (طبطبة) من ربي ..يخبرني بها أنه أحن علينا من السفر الذي أخذني من الكثير و أخذ مني الأكثر و الأغلى.
منحتني بسمة عدد من لزمات الحديث أهما على الإطلاق " أهه" مع هزة رأس و نظرة عين مميزة جدا ، و أعطتني فرصة لأكل "الفخفخينا " في "بندق" حيث عمرو دياب دائما ، علمتني شرب القهوة حتى أدمنت زيارتها لآخذ جرعتي منها ، و اشترت معي "مج" الشتاء المقدس ذو الوردات الباهت صفارها ، لتشرب فيه كلما زارتني ، تتنازل كثيرا لتشرب معي "راني"( أبو حبيبات جاية ) الذي أعتبره مشروب البهجة رغم أنها تكرهه ، و توافق أن تشاركني تلك اللينكات الكثيرة التي أنهال بها عليها ، وتحترم غرابة الكثير منها ، تصفني دائما بالغلاسة و الرزالة و أنا أعتبر هذا من فرط تقديرها لي .

أحب صوتها في التليفون ، طريقة ردها ، و رسائلها الغريبة على موبايلي بعد منتصف الليل ، و أفتقد وجودها معي أونلاين بعد الواحدة ، أحب إندهاشاتها من أسئلتي المفاجأة ، و ردودها المبتورة قبل أن تفكر ، تتهمني بالسذاجة لأني لا أحب الإندومي و اللحمة ، على الرغم من أني أحاول حب الشوكولاتة السادة لأجلها .
تختلف طباعنا و صفاتنا تماما .. تماما .. تماما ، على الرغم من هذا لا أشعر معها أبدا بالغربة. لا زال أمامي الكثير لأعرفه عنها و أكتشفه ، كما بقي لها مساحات شاسعة مني لم تعلم بعد عن وجودها شيئا .

أدين بمعرفة بسمة لمتفردتي و لأحمد الدريني و لـ(بلوجر).

بسمة تتم من العمر 23 ، فاتني منك بسمتي فقط 22 ، و بقي لي الأكثر ;)
وهبك الله حبيبتي عمرا في طاعته .. و عجل لك بأمانيك و أكثر و أكثر و أكثر ، فأنت حبيبتي تستحقين حياة تشبه روحك الوثابة التواقة المبهرة تلك .
سؤال و طلب ..
السؤال : ماذا تقصدين بتلك الوتيرة ؟ و ما معني مصقلة ؟؟
تشعرني المفردتين بفجوة اصطلاحية بيننا أستاء منها ..
الطلب : غير مبررة أنا حبيبتي أبدا إطلاقا بالمرة .. فتجنبي أن تسأليني عما وراء فرحي و كآبتي ، لأني أحتار في الإجابة فقط و لا أضن عليكِ بها أبدا ..و تأكدي أنه حال وجود ما يدعو .. فسأكون أنا و تفاصيلهم على مائدتك قبل أن تفكرين في سؤالي .. :)
....

أحبكِ
دمتِ بسمتي
كل سنة و أنتي طيبة
كل سنة و انتي بـســـمــــة

*****
ملحوظة : البوست ده خرج بي من السوداوية بس بس بس عشان خاطرك
:)

هناك 16 تعليقًا:

تــسنيـم يقول...

:)


أظن بكده إنك ضامنة مقعد من مقاعد السبعة الذين سيظلهم الله بظله يوم لا ظل إلا ظله



ربنـــا يديم المودة الل بينكم يارب

بسمة ولكن.. يقول...

اية بجد مش عارفة أرد
.
.
بصى ..دى أحلى هدية عيد ميلاد جت لى من ساعة م اتولدت
بسمة احمرت خجلا ودمعت تأثرا وبتحمد ربنا ان ايه هنا
يدبر لنا الله الامر ويبدلنا خيرا مما نتمنى
اشعر معك بالارتياح كثيرا..تجدين دائما ما ابحث عنه ببساطة تبهرنى
أحب استمتاعك بيونس معى على الرغم من انحيازك لعزيزة بينما أؤيد يونس
أكن لكِ أكثر مما أظهر
...
مصقلة انتى جيدا حبيبتى ..وان كنتى على نفس الوتيرة..ومش هقول لك قصدى ايه بردو :)
أدين انا الاخرى ل"غلاف قلبى" ,مبهورة،أحمد الدرينى،وجيه عزيز
فى عثورى عليكِ
ولن ألح عليكى ف تفسير الbipolar syndrome تلك التى تلاحقك واللى احترت ف تصورها لغاية م شفتك
"دمتى معى دائما
واصلى بناؤكِ اياى..فانك تضيفين الكثير
وعزومة سيلانترو منسيتهاش على فكرة
بس ربنا يرزق

عمرو يقول...

أهلا آية
طبعا أنا باشكرك إنك عرفتيني على بسمة. أنا دخلت مدونتها وعلى فكرة أنا شايف تشابه بينكم في أسلوب الكتابة على مستوى الجملة. مين اللي قال انكم مختلفين. يا بنتي الطيور على أشكالها تقع. إنتم مختلفين في حاجات سطحية لكن متفقين في القلوب.
الصداقة على فكرة إحساس أفضل من العشق, لأنها أكثر ثباتاً ومنحنى العمر بتاعها ممكن يبقى أطول بكتير. ولا تتعرض لما يتعرض له العشق من وجود ذروة ثم انخفاض حاد لا تجدي معه غالباً محاولات الإنعاش.

يا رب يسعدكم انتم الاتنين\
:)

MaNoO يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
غير معرف يقول...

انا بشيه ع الصورة دي !!
يا ترى شفتها فين قبل كدة ؟؟؟
D:D:

MaNoO يقول...

أيو هيا دى الحياة مش سوداوية وحركات ومش عارف ايه ربنا يديم الفرح دائما والسعادة ,,,,,,,,,

تعليقى على البوست نفسه انى بجد ببقى فى اسعد لحظات حياتى اما بشوف علاقات ناجحة بين الناس بالطريقة دى ومش هحسدكم وهقول بسم الله ماشاء الله ربنا يحكميكم دايما ولا يحرمكم من بعض أبدا ويديم الود دايما

وكمان بسمة خلاص نوت اما ربنا يرزق هتعزمنا كلنا فى سيلنترو وانا موافق ويبقى فرع المهندسين هههههههههههه
تقبلى احترامى

آيــة يقول...

تسنيم :
مش أنا و بسمة بس !!!
ربنا يجمعنا هناك يااااااااااارب
:))

بمستي :
هو لطيف انك تقولي انا هدية عيد ميلادك في أيام أزمات اقتصادية و إفلاس مشهر زي دي :)) ..
مش عايزة اعرف يعني ايه . يا رزلة ..
مين ده يا بنتي اللي ينسى عزومة سيلنترو .. بتحلمي .. بس حاسبي احسن كده فضحتي نفسك في المكان .. و انا ماليش دعوة بقى !!


عمرو :
حلو اني الاقي حد متفق معايا في ان تركيب جملنا شبه بعض فعلا .. هي بتضحك لما بقولها كده و بتتريق علي :)
الطيور على أشكالها تقع طبعا ..بس هذا لا يمنع أننا مختلفين ..الطبع و الشخصية .. مش لازم اختلافات ايديولوجية كبرى يعني :)


غير معرف :
امشي يا بت من هنا .. لما يتصلح الكومبيوتر بس .. هوريكي .


مانو :
بص هو هيبقى فرع جامعة الدول يعني .. حتى لو هي أصرت على انه يكون التحرير .. بس موضوع تعزمنااااااا ده ... اتفاهم فيه معاها بقى هي اللي عازمة :)

MaNoO يقول...

انا عارف انها بسمة كريمة ومش هتقول لا وهتعزم مدونتك ومدونتى وأصحاب المدونات المجاورة وجارى التشاور مع اصحاب المدونات العربية كل دا كرم طبعاانا عارف احنا كدا تقلنا عليها شوية بس برده واثقين فى كرمها
ههههههههههه
ربنا ما يحرمكم من بعض يارب

غير معرف يقول...

:))))
لم أتخيل أن اكون بمثل هذه السعادة
:)
صدقت..
الله اكرم واحن واقرب مما نتخيل,,

أحمد الدريني يقول...

بديع أن يكون المرء ثمة يوم ما،وسيطا،في شيء بديع كهذا

Aml Ghonaim يقول...

بسمة :
كم أغبطك !!!

بسمة ولكن.. يقول...

عمرو
شكرا لاطراءك
وشرفت المدونة يافندم
ماننو
الدعوة عامة يا جماعة
ف سيلانترو..لندن..الدور التانى
بس ادعوا بذمة
درينى
نشكرك حتى تستغيث
أمل
امتن لك
اّية
طبعا المدونة مدونتى..ولا ايه؟؟

بسمة ولكن.. يقول...

غير معرف اللى فوق أحمد
لو انتى هى
ف انا اسعد بوجودك اينما كنتِ
ووقتما سعدتى

moony يقول...

الله عليكى بجد.. بسم الله ماشاءالله..
اممممم مش عارفة ابدأ منين بس بصى عايزة اقولك كذا حاجة.
1- كنت سمعت حديث معناه"انما الأرواح جنود مجندة, ماتعارف منها ائتلف, وما تنافر منها اختلف".
2- اسلوبك بسم الله ماشاءالله مميز, متمرس,وشيق.
3- استغربت الأسامى اللى انتى كاتباها"اميرة تفاصيلي" "متفردتى"!!!!
هى دى القاب انتى بتطلقيها على اصحابك؟؟لو كده تبقى انسانة غيييييييييييير تقليدية بالمرة وتستحقى النظرة المميزة اللى انا ببصلك بيها..
على فكرة انا مريت على كذا بوست وعجبتنى المدونة وحاسة انى هدمن المرور هنا وعلم نفس كمان لالالالا ده انا شكلى مش همشى من هنا يادكتور..انا هاجى واجيب شزلونجى معايا.. اوك؟هههههه.

كلامك عن "بسمتك" فكرنى ب "أسمائتى أو سمستى الجميلة",ربنا يزيد القرب ما بينكم ولا يفرقكم ابدا..وكل سنة وبسمتك طيبة ,كل سنة وانتوا مع بعض دايما, وكل سنة وانتوا الاتنين سعدا ومتصلين بربنا.

أحمد الشمسي يقول...

أمال يعني لما أنا وعمرو كتبنا كلمتين زي كده قلتوا الحسد وخلوا بالكم من العين وشرها وبتاع!

ربنا يكفيكوا شر عيون المدونين والمدونات!

عمرو يقول...

فين الجديد يا أستاذة آية.. أنا مش عارف أعمل إيه في المدونين اللي بيزروني. يظهر بعد ما بيقروا مدونتي بيجيلهم حالة من الزعل تخليهم ما يكتبوش. تسنيم قفلت المدونة خالص. وأحمد مش راضي ينزل حاجة. وأدخل على مدونتك مافيش برضه. إيه الحكاية يا جماعة؟

 

أوركــــيد أبيض Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino