الثلاثاء، 25 مايو 2010

لا مبالاة


مندهشة حد الهيستيريا من كمية اللامبالاة المصاحبة لي هذه الأيام .. أحمد الله عليها أيضا ، وحده يعلم ما كنت سأصبح و أمسي فيه لولاها .. لولا الكثير .. الكثير .. الكثير منها.

أضحك كثيرا ، أضحك معظم اليوم ، لأتفه الأسباب ، أو بدون سبب .. لا يسألني عن حالي أحد إلا و أخبرته أني " قردة .. " ، أهرب من كل أشكال النقاش ، و أثق أن الجدال هو جحيمي ، فأهرب منه أيضا بذات هيستيرية الدهشة التي تعتنقني ، أُطمئن الجميع أن كل شئ على ما يرام لأن طاقتي لسماع النصائح و الاقتراحات استنفذت عن آخرها في أيام و أسابيع ماضية ، و لا يهدئني إلا ثقة مفاجآة لي شخصيا في حدسي و صدقه و اتجاهاته ، و يقين بأن الله لا يفعل لنا إلا الأشياء الطيبة ، حتى لو بدت لنا عكس ذلك ..

لست حزينة ، و لا مترددة ، و لا متحيرة ، و لا قلقة ، و لم أقبل أيضا شعوري التخلي أو أن أكون على أعتاب انكسارة .. فاستبعدتهما .. أو تجاهلتهما .. أو أنكرتهما .. لا فرق.

أعول كثيرا على الغد ، و لا أخشى إلا نفسي في زمرة لامبالاتها ..أن تؤذي أو تجرح أو تبطش بغير قصد و لا معنى.

في حلقي حرقان أعرفه ، و للمرة الأولى أشكر للمسافات الجغرافية حملها لكل من أحب بعيدا .. بعيدا .. ، لأن حضن دافئ واحد كفيل بأن أفقد كل هذا الكم من البرود و اللامبالاة المتعلقين بي و بتحريض البكاء الـمكتوم على خيانتي.

أنام – و يا للعجب – ببساطة ، نوم عميق و كثير ،و لا أتمنى في كل ليلة إلا أن أستيقظ بعد الكثير من الأيام أو الأسابيع أو الشهور حيث لا أثر لهذه الأيام الكابوسية الطبع .. أو لا أستيقظ أصلا.

هناك 10 تعليقات:

غير معرف يقول...

على الرغم من أنني لا أعرفك شخصيا ، لكنني اشعر بكل كلمة كتبتها ..
مررت بحالة مشابهة جدا لحالتك .. الله يحنن على روحك :)

أنا - الريس يقول...

علي فكرة مفيش بني آدم طبيعي إلا وحس في فترة من اللي انتي حسه بيه ..

لكن الفرق محاولة السيطرة عليه .. لأنه ربما لو تفشي أصاب النفس باكتئاب وسوف أفشر وأقولك انك ممكن تعالجية علي 3 محاور :
اولا :
زيادة القرب من الله .. لأن الروحانيات تساعدك في تخطي الصعاب.

ثانيا :
متابعة استشاري نفسي هما غليين شوية ,, بس غالبا بيفيدوكي .

ثالثا :
نفسك وما تستطيع لأنك انت الوحيدة باذن الله اللي تستطيعي ان تخرجي نفسك مما انت فيه .

تحياتي

وشفي الله روحك وقلبك .

Shrouk يقول...

طب انا مكنتش ناوية اعلق علشان مكررش اللي دايما بقولهولك
"عالقايمة "
بس لما قريت تعليق
mr prisident
حبيت بس أأكد علي ثانيا بتاعته
مهو اصلا اصلا باب النجار مخلع..والا كنتي ما انضمتيش لعامة الشعب في الحالة المكعبلة دي من الاساس...



لو انتي مش نافعة يبقي تروحي لعمو بقي
:D:D:D

آيــة يقول...

alo2ah
يارب :) ..و انتي كمان

السيد الرئيس
ما دام مفيش بني آدم الا و حس ف فترة ب زي ده .. يبقى انا ف الطبيعي لسه .. صح ؟؟
:))

اقصد لسه مش هحتاج لسه دلوقتي للاستشاريين النفسيين اللي انا احدهم بالصدفة :)))

ممتنة جدا لكلامك و اهتمامك .. و هبقى كويسة قريب خالص
:))
تحيتي


شوشو
:) :) :)
باب النجار زي الفل .. و ربنا يخليلنا القايمة ف الحلو .. الوحش تؤ تؤ
:)

Aml Ghonaim يقول...

وبعدين ؟!!!

dandana يقول...

وانا كمان

كنت عايزة اكتب عن النوم الفترة دى بالذات
لانى فعلا بنام بلا اكتراث..ومستغربة جدا ان نومى الخالى من اى احلام،ومن اى عاطفة،بيكون نوم عميق جدا واول ما بحط دماغى على المخدة على طول مابضيعش وقت، وإنى كنت بوصف نفسى دايما قبل كدا انى نايمة على جمر من كتر تقلباتى وعدد مرات صحيانى..نما يبدو ان اللا أكتراث عمل على الجمر تششششششششششششششششششششش
:D

ولا كدا عاجب ولا كدا عاجب

MaNoO يقول...

مبهوره هانم ساحره التدوين تصدقى اسم حلو لا مش برخم انا عندى امتحانات بس ليكى تاج فى مدونتى ابقى عدى شوفيه

مصطفى عبدربــه يقول...

أمر بهذه الحالة الآن

ربما كانت لا مبالاة أو انعدام قلق من الغد

لا أعرف ، ولا أستطيع وصفها بدقة

ولكن كل ما اشعر به انني استقبل غدا بطمأنينة كبيرة !


أول مرة ازور المدونة
وان شاء الله مش هتبقى آخر مرة

تحياتي

غير معرف يقول...

لا طبعا مع احترامي لكلام سيادتك وليكن ما يكون لكن حضرتك فكرك قديم قوي ولازم تطوريه شويه :(

نعمه فقير يقول...

تصفين حالي الآن تماماً :)
مريح بشدّة ..

 

أوركــــيد أبيض Copyright © 2009 Flower Garden is Designed by Ipietoon for Tadpole's Notez Flower Image by Dapino